Dlaczego warto jeść mięso?

Mięso posiada wiele wartości odżywczych, które niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mięso jest dobrym źródłem białka, żelaza, cynku, zawiera również witaminy A i D oraz witaminy z grupy B: B1, B2, B12 (nie występuje w pokarmach roślinnych, a wspomaga metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów oraz uczestniczy w tworzeniu krwinek czerwonych)  oraz niacyny (witamina PP).

Białko jest drugim, po wodzie, podstawowym składnikiem organizmów żywych, jest niezbędnym składnikiem każdej żywej komórki. Białko uczestniczy we wszystkich procesach życiowych, dostarczane z pożywienia jest materiałem budulcowym – z jego cząsteczek organizm produkuje własne potrzebne mu białka. Ilość białka w mięsie waha się od 15 do 20%, najwięcej jest go w chudym mięsie.

Kolejnym ważnym dla organizmu składnikiem jest żelazo, którego istotnym źródłem jest mięso. Najwięcej żelaza jest w mięsie wołowym oraz cielęcymokoło 2,5mg w 100 gramach. Żelazo umożliwia transport tlenu w naszym organizmie. Jego niedobór powoduje m.in. niedokrwistość, trudności w uczeniu się, brak odporności na infekcje. Niedobór żelaza jest również przyczyną szybkiego męczenia się.

Cynk, mimo że w organizmie mamy jedynie jego śladowe ilości, odgrywa ważną rolę. M.in. dzięki niemu odczuwamy smaki i zapachy, broni nas przed infekcjami, wzmacnia odporność organizmu, wzmacnia włosy i paznokcie. Cynk w największej ilości znajduje się w mięsie wołowym (3,8mg w 100g). U zdrowych ludzi na ogół nie występują niedobry cynku.

Witamina B1 potrzebna jest do prawidłowej przemiany węglowodanów oraz właściwego funkcjonowania układu nerwowego. Zapotrzebowanie na witaminę B1 wzrasta w przypadku palenia tytoniu, nadużywania alkoholu, wypijania nadmiernych ilości kawy i herbaty. Najwięcej witaminy B1 występuje w mięsie wieprzowym (1mg w 100g). Mięso wołowe i kurcząt zawiera jej jedynie 0,1mg w 100g.

Witamina B2 odgrywa ważną rolę m.in. w procesach przemiany materii, jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi, produkcji antyciał przez układ odpornościowy, oddychania międzykomórkowego oraz procesów wzrostu. Witamina B2 w największej ilości znajduje się w mięsie cielęcym (0,3 mg w 100 g), w mięsie z indyka i kurczaka jest jej o połowę mniej – 0,15 mg w 100 g.

Witamina PP (niacyna) jest niezbędna m.in.  do prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu nerwowego. Najwięcej witaminy PP zawiera mięso piersi kurczaka (12 mg w 100 g), mięso wieprzowe, wołowe i z indyka zawiera 5-7 mg niacyny w 100 gramach. Poza mięsem sporo niacyny znajduje się w ziemniakach oraz pełnoziarnistych produktach zbożowych.

Witamina B12 jest niezbędna dla wszystkich komórek człowieka. Wraz z kwasem foliowym uczestniczy w tworzeniu DNA i przemianie węglowodanowej i tłuszczowej. Najwięcej jest jej w mięsie wołowym oraz cielęcym – 1,4mg w 100 gramach, dawka ta pokrywa średnio połowę zapotrzebowania kobiet i mężczyzn na tę witaminę.

Różne gatunki mięsa dostarczają nam różnych ilości poszczególnych witamin i składników odżywczych.

  • Mięso wołowe zawiera najwięcej żelaza, cynku oraz witaminy B12
  • Mięso wieprzowe najbogatsze jest w witaminę B1
  • Mięso kurczaka zawiera najwięcej witaminy PP

Dlatego też uwzględnienie w naszej diecie różnych gatunków mięsa daje większą szansę na dostarczenie organizmowi wielu potrzebnych składników odżywczych.