10 porad jak nie łączyć potraw

Nie każde połączenie produktów spożywczych, nawet tych zdrowych, jest korzystne dla naszego organizmu. Spradź, jakie związki musisz wpisać na listę zakazanych.

Odpowiednie komponowanie dobrze zbilansowanej diety to niezwykle istotna umiejętność. Dzięki niej będziemy zdrowi, zawsze w formie i zadowoleni ze swojego wyglądu.

Jednak nie mniej ważna jest wiedza na temat takich połączeń potraw, których powinniśmy unikać. Mogą mieć one negatywny wpływ na nasz organizm. Oto dziesięć najbardziej ryzykownych związków potraw.

  1. Herbata i cytryna

Cytryba to jeden z najpopularniejszych dodatków do herbaty i zarazem… jeden z najbardziejsz szkodliwych w tym połączeniu. Dlaczego? Wszystko za sprawą glinu, który znajduje się w liściach herbaty. Wchodzi on w reakcję z sokiem z cytryny, tworząc cytrynian glinu. Związek ten może odkładać się w organizmie i w ostateczności przyczynić się do powstania choroby Alzheimera.

  1. Herbata i drożdżowe ciasto

Zła wiadomość dla lubiących sięgać po domowe łakocie i jeść je w czasie picia herbaty. Okazuje się, że zawarte w herbacie garbniki znacznie ograniczają wchłanianie witaminy B1, którą dostarcza nam m.in. drożdżowe ciasto. Brak tej witaminy może negatywnie wpływać na nasz układ nerwowy.

  1. Ziemniaki i tłuste potrawy

Ziemniaki, mimo że są niskokaloryczne, w nieodpowiedniej konfiguracji mogą znacząco wpłynąć na rozrost tkanki tłuszczowej. Szczególnie wtedy, gdy spożywamy je z tłustymi potrawami lub dodatkami (choćby sosami). Dzieje się tak z powodu glukozy, której zawartość we krwi znacząco podnosi się po zjedzeniu ziemniaków. Aby ją przyswoić, produkowana jest insulina, która pobudza też komórki tłuszczowe do pracy i magazynowania dodatkowej energii.

  1. Ryby i warzywa kapustne

Dlaczego jemy ryby i inne owoce morza? Oprócz tego, że świetnie smakują, to jeszcze są doskonałym źródłem jodu. Z kolei warzywa takie, jak kapusta, brukselka czy brokuł mają właściwości wiążące jod i w konsekwencji uniemożliwiające jego wchłanianie. Fakt ten nie szkodzi naszemu zdrowiu w sposób bezpośredni, ale ogranicza dostarczenie korzystnych mikroelementów.

  1. Ryba i olej

Ryby dostarczają nam kwasy omega-3, które pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym czy naburzeniom układu nerwowego. Z kolei oleje (np. słonecznikowy i kukurydziany), na których często smaży się rybę, zawierają kwas omega-6. On również może pozytywnie wpływać na nasz organizm, wzmacniając skórę i włosy. Jednak połączone kwasy omega-3 i omega-6 zwalczają się i w efekcie zostają zneutralizowane.

  1. Pomidor i biały ser

To bardzo popularne połączenie może spowodować problemy ze stawami. A wszystko z powodu reakcji, która zachodzi pomiędzy kwasami zawartymi w pomidorach oraz wapniem pochodzącym z sera. W ich wyniku tworzą się kryształki odkładające się w stawach, które mogą sprawiać ból przy poruszaniu.

  1. Pomidor i ogórek

Sałatka z pomidora i ogórka ma wielu zwolenników, jednak wcale nie jest taką bombą witaminową, jak zwykło się o niej mówić. Ogórek zawiera bowiem enzym utleniający zawartą w pomidorze witaminę C. W efekcie niweluje jej działanie.

  1. Czerwone mięso i wino

Czerwone mięso (np. wołowina) dostarcza do naszego organizmu niezbędną ilość żelaza, gdy jednak popijamy je winem, uniemożliwiamy wchłanianie się tego pierwiastka. To wina działania garbników, w które bogate jest wino. W skrajnym wypadku jego nadmierna ilość może doprowadzić do anemii.

  1. Kwaśne owoce i potrawy z dużą zawartością węglowodanów

Węglowodany (sporo znajdziemy ich np. w słodyczach oraz białym pieczywie), aby zostać prawidłowo przyswojone przez organizm, potrzebują środowiska zasadowego. Jak łatwo się domyślić, kwaśne owoce (choćby cytryna) znacząco obniżają pH i w efekcie utrudniają trawienie i wchłanianie cukrów.

  1. Produkty z dużą ilością białka i produkty z dużą ilością węglowodanów

Mieszanie ze sobą produktów o dużej zawartości białek (ponad 20% – np. orzechy, wołowina, soja) z potrawami bogatymi w cukry (również ponad 20% – np. białe pieczywo) znacząco zwiększa ryzyko otyłości. Jeśli dojdzie do ich połączenia, organizm czeka utrudnione zadanie strawienia ciężko przyswajalnych związków.

Nie ryzykuj więc swojego zdrowia i dobrego samopoczucia. Zrezygnuj ze złych nawyków żywieniowych, a na pewno poczujesz się lepiej!