Mięso białe i czerwone. Które wybrać?

Mięso jest jednym z głównych źródeł białka w naszej codziennej diecie. Jemy je pod różnymi postaciami: smażone, pieczone, duszone, grillowane, gotowane, pod postacią kiełbas, wędlin, pasztetów itd.

Mięso dzielimy na białe oraz czerwone. Mięso białe od czerwonego różni się nie tylko wyglądem, inna jest również zawartość tłuszczu w tych mięsach. Mięso białe ma mniejszą zawartość tłuszczu, zaś czerwone ma więcej białka oraz żelaza.

Do mięs białych zaliczamy:

  • Mięso kurczaka
  • Mięso indyka
  • Mięso królika
  • Cielęcinę

Do mięs czerwonych zaliczamy:

  • Wieprzowinę
  • Wołowinę
  • Baraninę
  • Dziczyznę
  • Koninę
  • Kaczki
  • Gęsi

Mięso czerwone dostarcza nam przede wszystkim dobrze przyswajalnego i pełnowartościowego białka, które stanowi średnio 76% suchej masy mięsa). Dodatkowo czerwone mięso jest bogatym źródłem cynku, żelaza, witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B12.

Czerwone mięso jest więc nie tylko smaczne, ale zawiera również ważne składniki odżywcze. Należy jednak pamiętać, że jest ono tłuste w związku z czym dostarcza stosunkowo dużo tzw. „złego” cholesterolu, jego nadmiar w diecie prowadzi do rozwoju m.in. miażdżycy.

Mięso białe, tak jak i czerwone, dostarcza nam pełnowartościowego białka oraz witamin z grupy B, jest również mięsem mniej tłustym, niestety mniejsza jest w nim również zawartość żelaza.

Białe mięso ze względu na zawarte w nim proporcje tłuszczów i białka jest spożywane przez sportowców rozbudowujących tkankę mięśniową. Białe mięso jest również odpowiednim składnikiem diety redukcyjnej, ponieważ wysoka zawartość białka przyspiesza metabolizm. Osoby będące na diecie nie powinny jednak rezygnować z mięsa czerwonego, wystarczy ograniczyć jego ilości oraz odpowiednio je przygotować: grillować, piec, lub dusić – czyli przygotować je bez użycia dodatkowego tłuszczu. Czerwone mięso dobrze jest jeść z zielonymi warzywami, ponieważ zawierają one dużo błonnika, który nie tylko powoduje uczucie sytości (więc zjemy mniej) ale blokuje również wchłanianie się tłuszczu z pożywienia w jelitach.

Białe czy czerwone? Jeść czy nie jeść?
Na to pytanie tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to głównie od naszych upodobań i preferencji. W codziennej diecie warto jednak zachować balans. Dobrze jest więc w swoim tygodniowym menu uwzględnić wszystkie rodzaje mięsa, czerwone (najlepiej maksymalnie 500 g na tydzień), białe, posiłki należy urozmaicić poprzez różnego rodzaju dodatki warzywne, które nie tylko dostarczą nam wartościowych witamin, ale również poprawią funkcjonowanie naszego organizmu. Pamiętajmy również o rybach, które często pomijamy przygotowując codzienne posiłki.