Temperatura jedzenia

Niektóre pokarmy są z natury cieplejsze inne zaś zimniejsze. Nie chodzi tutaj o podgrzewanie czy schładzanie jedzenia lecz o jego naturalne cechy. Wyróżnić możemy cztery grupy pokarmów o różnej temperaturze: gorące, ciepłe, neutralne oraz ochładzające.

Gorące produkty to m.in. cebula, curry, chrupki ryż, czarny pieprz, kawa, czekolada, mango, masło orzechowe, masło, pstrąg, ostre chili, sezam, wędzona ryba, whisky.

Do produktów ciepłych zaliczamy m.in. brzoskwinie, cukier trzcinowy, czosnek, daktyle, fasole, granaty, homar, imbir, indyka, jęczmień, kasztany, krewetki, kurczaka, małże, marchewkę, ocet, orzechy włoskie, owies, pory, rzepa, ser, szynka, wino, wołowina, ziemniaki, żółtko jaja.

Neutralne produkty to m.in. bataty, białko jaja, brązowy ryż, buraki, chleb, cukier, czarna herbata, fasola szparagowa, gorąca woda, groch, kapusta, łosoś, miód, mleko, morele, ostrygi, rodzynki, śliwki, wieprzowina, winogrona, wiśnie, żyto.

Produkty ochładzające to m.in. ananasy, arbuz, brokuły, cykoria, dziki ryż, gruszki, jabłka, kalafior, mango, pomarańcze, mandarynki, pszenica, rabarbar, seler, soja, sól, szparagi, szpinak, truskawki.

Znajomość termiki potraw z pewnością będzie przydatna przy planowaniu posiłków w różnych porach roku. W ciepłych miesiącach powinnyśmy do swojej codziennej diety dodać sezonowe warzywa i owoce. Część z nich należy do grupy produktów ochładzających co w upalne dni z pewnością przyniesie odrobinę ochłody 😉 Z kolei jesienią i zimą w posiłkach należy uwzględnić produkty, które pomogą rozgrzać nasz organizm (produkty ciepłe i gorące). Zimą warto jeść:

  • Długo gotowane, gęste zupy warzywne, warzywno-strączkowe
  • Rosoły mięsne
  • Więcej potraw z mięsem gulasze mięsno-jarzynowe, mięsa pieczone z jarzynami
  • Pierogi, placki, racuchy
  • Warzywa korzeniowe, z których możemy przygotować leczo, gulasze warzywne, bigos
  • Pijemy tylko ciepłe napoje jak np. ogrzewające herbatki, czy kawę.